Tränar folk för lätt?

Uppdaterad: 16 aug 2018


I den här studien ville forskarna se hur många repetitioner tränande personer faktiskt kan göra med en vikt de normalt sett tränar med.

Forskarna frågade 160st personer vilken vikt de normalt sett har när de gör 10 repetitioner i övningen bänkpress på gymmet. De fick sedan åka in till labbet för att träna med samma vikt till fail, för att se hur många repetitioner de faktiskt kunde göra med den vikten. Deltagarna som var med i studien var unga män med minst 6 månaders erfarenhet av styrketräning. RESULTAT: De gjorde 16 ± 5 repetitioner på samma vikt. Hela 40% lyckades göra 17 repetitioner eller fler och 26 % lyckades göra mer än 19 reps på samma vikt, alltså ungefär dubbla mängden repetitioner på samma vikt de normalt sett gör 10 repetitioner med på gymmet.

SLUTSATS: Många verkar kunna träna mycket hårdare än de faktiskt gör, och borde alltså kunna få en bättre träningseffekt genom att ligga lite närmre failure.

Källa:

Self-Selected Resistance Exercise Load: Implications for Research and Prescription. Barbosa-Netto et al. (2017).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29112055

TB Sports AB | Org.nr: 559158-0435 | Gröna gatan 29, 75436 Uppsala | Mathias@traningsbasen.se | Daniel@traningsbasen.se | 018-8001100

  • White Instagram Icon
  • White Facebook Icon