Träning för kvinnor - föreställningar och sanningar

Uppdaterad: 12 dec 2018






Det florerar många föreställningar om hur kvinnors träning bör regleras, och hur kvinnor svarar på träning. Här kan vi klargöra åtminstone några av dessa.


Föreställning 1: "Det är svårare för kvinnor att bli starkare" Sanning: Liknande relativa styrkeökningar syns hos kvinnor och män. Kvinnor verkar till och med bli procentuellt starkare snabbare än män på kort sikt.


Föreställning 2: "Kvinnor och män bör träna med exakt likadana träningsupplägg" Sanning: Även om träningen kan se snarlik ut, bör det tas i beaktning att kvinnor är mer repsstarka än män (mer uthålliga), vilket betyder att kvinnor kan göra fler reps på en given procent av 1RM. Kvinnor verkar också återhämta sig snabbare än män.


Föreställning 3: "Det tar mycket längre tid för kvinnor att bygga muskelmassa"

Sanning: Då män bygger mer muskelmassa i absoluta mått, verkar kvinnor och män kunna bygga lika mycket muskelmassa sett till relativa mått. Män har ursprungligen betydligt mer muskelmassa än kvinnor.


Föreställning 4: "Kvinnor blir så fort de börjar träna stora muskelberg"

Sanning: Detta är nästan för dumt för att ens ta upp - rent påhitt med andra ord.


Föreställning 5: "Muskelfördelningen är lika mellan kvinnor och män" Sanning: Kvinnor har relativt sett mer muskelmassa i underkroppen än i överkroppen.


Spana in strongerbyscience.com/strength-training-women/ för mer intressant läsning i ämnet.